Avansert søk


Klubbmesterskapet

Etter 2 kvelder er stillingen i klubbmesterskapet i A-puljen: her. 3. og siste kveld spilles 21. april.  

 B-puljen finner du her

Havgapet og maibridgen

Dei næraste vekene er det to fine turneringar på programmet. Først ut er «Bridge i Havgapet». Den blir spelt fredag 1. mai på Bekkjarvik Gjestgiveri. Info og påmelding til turneringa her.

Litt seinare i mai går den tradisjonsrike «Mai-bridgen» på Rubbestadneset. Den går som vanleg Kr. Himmelfartsdag som i år er torsdag 14. mai. Turneringa nærmar seg fullteikning så det kan vera lurt å vera kjapp med påmelding. Info + påmelding her.

Film om juniorbridge

No i oppkøyringa til Tromsø-EM har Norsk Bridgeforbund laga nokre filmar. Den eine gjeld norsk junior-bridge og kan sjåast her.

Årets junior-leir går i perioden 12. - 17. juli i Tromsø. Info om den her.

Pr. no er det 26 påmeldte til leiren, tre av dei frå Os. (Sjå under "Se påmeldte")

Flere par klar for NM finalen i Sandefjord


 HER ER DE JEG HAR SKREVET OM FØR.

I helga ble det spilt også i andre kretser. Det er vel ingen som vet ekstakt hvor mange par de enkelte kretsene får, men her er de som blir belønnet med ekstrapar for 2.-11.plass i fjorårets finale. Her er parene som allerede er kvalifisert

Østfold: Allan Livgård og Kåre Bogø vant

Vest-Agder: Roald Mæsel og Snorre Aalberg vant

Oslo: Johnny Hansen og Frank Svindal vant

Aust-Agder: Bjørn Torgeir Larsen - Jens Ivar Gunleifsen vant



Klar for NM-finale. Johnny Hansen og Frank Svindahl


Det er flere kretser som er ferdig, men jeg tror ikke resultater er publisert. Har noen et spill eller bilde(r), takker og bukker jeg.

________________________________________________________________________

Du klukk, du klukk...


Dette bildet er hentet fra MP-lista i kretsen vår. Legg merke til "L" bak Klukken. Det betyr det samme som når det henger bak på en bil, "Under opplæring"

Hva åpner du med?


"Moderne" bridge har blitt mer og mer aggressiv, men hvor går grensene?

Parturnering I første hånd med ingen i sonen og du har

KKn108
E109876
43
4


Du får 100 poeng å fordele på disse meldingene:

A: pass

B. 1hj

C: 2hj (svake to)

D: 3hj


Nok en gang gleder jeg meg til å høre fra dere. Heller ikke denne gangen har jeg sterke meninger, så det er bare å utbrodere

________________________________________________________________________

Ny nyhetsartikkel

Spelekvelden 23.april 2015 vert på Nessane. Det vert siste spelekvelden i klubben vår. Vi takkar alle som har møtt fram dette halvåret og ønskjer dei ein god sommar. Vel møtt på Nessane då, spelarar både frå Balestrand og Høyanger.

To "enkle" spill


Du har helt sikkert ikke noen problemer med disse to spillene (begge fra KM i Vest-Agder), men makkeren din sliter kanskje?

  Du har meldt deg opp i 6NT og får hjerter ut. Du har ikke noen valg, men må legge liten i  bordet. Damen vinner heldigvis stikket.

Hvilken plan har du?

Jo, du må ha ruterstikk. Det er ingen vits i å ta kappen, fordi du vil uansett måtte gi bort et ruterstikk. Derfor er det best å starte med en liten mot damen, så du spiller en tass til damen som vinner. En glimrende start!

Når ser kløveren fristende ut og faller knekten har du tolv stikk. 3+2+2+5 = 12. Men sitter ikke kløveren, har du et problem. Tar du for EKD og den ikke sitter, må du gå tilbake til ruteren fordi det holder ikke med fire kløverstikk. (3+2+2+4 = 11). Hvis du nå gir bort et rutersttikk, kan den som kommer inn ha kløverknekten å ta for.

Derfor skal du spille mer ruter etter å ha fått for damen. Best en liten fra hver hånd. Nå vinner du 6NT om enten ruteren sitter 3-3 eller kløveren gir fem stikk.
     
     

 

  Det er ikke sikkert du er enig med vest sine meldinger, men det er ikke poenget.

Vest starter med hjerter ess og mer hjerter. Øst har tre og syd to. Spar til damen og din konge. Du spiller spar knekt opp igjen og syd sukker tungt når øst legger styrke i kløver.

Ruter konge og ruter dame som syd stikker over og tar for ruter knekt. Makker følger.

Nå spiller syd enda en ruter. Stjeler du?
     
  Nei, selvsagt gjør du ikke det i posisjonen til venstre. Hvis du gjør det, kan du ta for spar 10, men så må du spille hjerter til  dobbelrenons og kløvertaperen forsvinner.
Du kaster bare hjerter på den første ruteren og enda en på den neste. Kløver mot esset stjeler du heller ikke, men så tar du og makker resten når han har kløverkongen. 

Lett!

Her er alle kortene (vridd)